Prvňáček a čtení

Prvňáček a čtení

   V posledních letech všechny průzkumy na školách ukazují, že děti velmi málo a nerady čtou. Mnoho z nich to považuje za ztrátu času. Chybí u nich důležité porozumění textu.
I v dnešní době platí, že čtení knih je ve vzdělávacím procesu nezastupitelné. Televize a internet poskytují informace jiným způsobem než kniha a nemohou čtení nahradit. Kniha poskytuje navíc soustředění, přemýšlení o čteném, představivost, a to sledování televize neumožňuje. Čtení rozvíjí jazyk a paměť, učí myšlení.
   Průzkumy rovněž ukázaly, že obliba čtení s věkem školáků na základní škole klesá.

Prvňáček, který se naučí brzy číst, má ve škole lepší výsledky.
Už předškolní děti se zajímají o písmenka, žádají, aby se jim přečetly nápisy, reklamy atd. Tohoto prvotního zájmu se nevyužívá, školní osnovy jsou příliš pomalé při probírání jednotlivých písmenek a děti ztrácí zájem. Bylo by ideální na začátku první třídy převážně učit jen čtení, přesvědčit děti o tom, jak je úžasné, že si mohou přečíst mnoho zajímavých věcí.  

Nejvíc pro děti mohou udělat rodiče. Tím, že malým dětem čtou, je mají na čtení jen nalákat a snažit se docílit, aby si děti v první třídě co nejdříve četly samy. Čtení rodičů je způsob, jak čtení přiblížit, je to pocitové, emoční. Ale osvojení čtení (a vůbec všech znalostí) se získá jen vlastní duševní činností dítěte. K tomu musí směřovat výchova dětí ve škole i doma.

I zde má svoji rozumnou úlohu počítač, který využívá moderní metodiku výuky čtení. Jeho výhoda je v tom, že psané písmeno, slabiku, nebo slovo dítě slyší, není nuceno postupovat určeným směrem, může si vybírat podle zájmu. 

První český multimediální Slabikář z edice Chytré dítě splňuje všechny tyto požadavky a zajímavě hrou naučí  číst velmi brzy. Od mnoha rodičů máme reference, že se jejich děti podle něho naučily číst za dva měsíce. Slabikář je vyzkoušen na školách, v domácnostech  v dalších institucích, zabývajících se dětmi.

Škola učení    info@SkolaUceni.cz